– Det er klart at hvis man kutter en av to avganger i Alta, så vil det ha dramatiske konsekvenser, sier Venstre-profilen som også har sete sentralt i partiet. Hun tar opp saken i landsstyret til helga.

Støttepartiet til regjeringen får mye av ansvaret for at seteavgiften er tvunget gjennom i budsjettforslaget.

Noodt sier seg prinsipielt enig i forslaget om seteavgift på fly, men mener at man må tenke to ganger før man implementerer dette på strekninger hvor fly er eneste bindeledd.

– Det er viktig at noen er vaktbikkjer i forhold til miljø, og samtidig prøver å dreie samfunnet over til miljøvennlige alternativer.  Jeg ikke imot det prinsippet at den som forurenser skal betale, men jeg mener er man er nødt til å se de store sammenhengene og hvilke konsekvenser dette får for samfunnet. Og da må man bygge ut alternative reisemåter også for folk i Finnmark, men det lar jo seg vanskelig gjøre, sier Noodt.

Strider mot ønsket utvikling

Hun påpeker at det er de distriktene som har få eller ingen andre valg enn å ta fly som blir den store taperen. Resultatet kan bli at næringsutviklingen stopper opp og reverseres.

– Jeg mener at konsekvensene kan være veldig uheldig for Nord-Norge. Scenarioet kan bli at vi får færre avganger – ikke flere. Det er stikk motsatt av den utviklingen vi trenger her i landsdelen. Infrastrukturen er avgjørende for at vi fortsatt skal kunne ha en positiv regional utvikling. Vi avhengig av å ha gode flyavganger og et godt rutetilbud, medgir Noodt.

Hun mener derfor at man må se på konsekvensene før man innfører en slik avgift.

– Vi er helt avhengige av den infrastrukturen og den reisemåten flyet representerer. Jeg mener at det er uheldig at man innretter dette likt på alle flyplasser, all den tid man ikke har noe annet valg enn å ta fly, legger hun til.

Miljøgevinst

Noodt forstår likevel godt at det er et ønske om å gjøre persontransporten mer miljøvennlig.

– Hvis vi vil ha en god miljøgevinst ved at man lager en avgift på flyene og får folk over på andre tilbud, så mener jeg at det må skje på de strekningene som har et reelt alternativ til flyreise. En slik seteavgift må settes de stedene som har mange avganger og der tog eller båt er et alternativ, påpeker hun.

Men hun mener samtidig at man ikke må glemme at Norge er et ulikt sammensatt land med ulike forutsetninger:

– Jeg synes man må se på det faktum at landet er ulikt sammensatt. Man må er nødt til å ta regionale hensyn og se på hvordan konsekvensene blir i forhold til andre målsettinger man har. Dette er ikke noe man bare kan knipse med fingrene og endrer over natta.

– Det gjelder ikke bare Finnmark, men også mange andre deler av landet som er like avhengige som Finnmark. Det er viktig å ha et godt flytilbud for å kunne utvikle samfunnet og være konkurransedyktige med resten av Norge.

Vil kjempe for endring

Noodt opplyser at hun kommer til å ta dette videre og fortelle om hvilke betraktninger hun gjør seg i forhold til Finnmark under landsstyremøtet til helgen.

– Saken skal jo nå ut på høring og den tiden man har frem til dette endelig skal bestemmes kan man kanskje bruke til å tenke kreativt hvordan man kan innrette en slik avgift. Blant annet se på muligheten for å differensiere dette på noen måte, avslutter hun med.