Johnny Ingebrigtsen (SV) leder hovedutvalget. Heltidspolitikeren registrerer administrasjonens forslag om å legge ned ei linje, som Staten tar nesten hele regninga for.

– Ingen skal tvile på min holdning; jeg mener at yrkessjåførlinja er svært viktig for Finnmark og vil lete etter alle muligheter for at fylket skal kunne tilby denne type utdanning også i framtiden, sier Ingebrigtsen til Altaposten.

Kommer på besøk

Altaposten kunne i går fortelle om sterke reaksjoner i skolemiljøet etter at opplæringssjef Listbeth Sandtrøen og fylkesrådmann Øystein Ruud foreslår å legge ned ykressjåførutdanningen i Alta. Totalt uteksaminers 48 elever hvert skoleår, og linja har svært høy søkning. Begrunnelsen til administrasjonen er at nedlegging vil gi en innsparing på opp mot 500.000 kroner per år, noe som er fylkeskommunens andel av årskostnadene på 4,5 millioner kroner. Det resterende dekkes av Staten.

– Jeg registrerer at administrasjonen påpeker at undervisningslokalene på Lathari er nedslitte og vil kreve store investeringer de kommende år. Samtidig har jeg også fått med at dette avvises av de som kjenner forholdene. Ved å dra til Alta for å se og snakke med elever og lærere, ønsker jeg å få avklart om tilstandsrapporten fra administrasjonen er riktig, forteller hovedutvalgslederen.

– For Finnmark er yrkessjåførutdanningen svært viktig. Transportnæringen betyr mye for utviklingen av hele Finnmark, og vi må ikke komme i en situasjon der vi svekker næringen ved å skape rekrutteringsproblemer.

– Så det betyr at du vil gå mot nedlegging av linja?

– Det betyr at jeg vil lete etter alle muligheter for å få den økonomiske kabalen til å gå opp, uten å legge ned yrkessjåførlinja. Jeg vet at alle fylkestingsrepresentantene har en utfordring med tanke på den økonomiske kabalen, hvor vi må ta ned økonomien, klargjør Johnny Ingebrigtsen.

Viktig også for Troms

Regionsjef Nord-Norge i Norges Lastebileierforbund, Odd Hugo Pedersen, er mildt sagt overrasket over administrasjonen i Finnmark fylkeskommune anbefaler å takke nei til ei landslinje som det har vært kjempet i årevis for å få Staten til å ta ansvar for.

– Landslinjen i Alta er svært viktig for rekrutteringen transportnæringen i Finnmark, og faktisk også i Troms som ikke har egen landslinje.  Elever i Troms som har gjennomført løpet på transportfag på VGS, søker seg derfor i stor grad til Alta for å sluttføre utdanningen frem mot læringsløpet, klargjør Pedersen til Altaposten.

Han peker på at nærmest all næringsvirksomhet i Finnmark er avhengig av å ha en sterk og kompetent transportnæring, og at nedleggelse vil ramme næringslivet i begge fylker.

– For NLF er det uforståelig at man fra administrativt hold i FFK går inn for å legge ned en i all hovedsak statlig finansiert linje hvor fylkeskommunen har et beskjedent bidrag. Fokuset burde heller være hvordan man kan støtte opp om en linje som er en stor suksess og som leverer nær 50 yrkessjåfører årlig, noe som også er et bidrag til trafikksikkerhet på veiene.

I NLF er en av den oppfatnng at det ikke er kapasitet på de andre landslinjene i Norge til å ta opp de elevene som blir rammet ved en nedleggelse. Tilbudet hos de private aktørene er ikke et reelt alternativ, ifølge NLF, all den tid det ikke er finansiert.