I kapitlet for Statens vegvesen finnes det en post som regionveisjef Torbjørn Naimak gleder seg mer over enn det meste annet på et positivt statsbudsjett på veisiden for Nord-Norge.

– Prosjektet Salkobekken har vært en mare for oss, og et prosjekt som burde vært realisert for mange, mange år siden. Nå har vi pengene, og jeg kan berolige alle i Alta om at det ikke skal gå lang tid før prosjektet lyses ut, sier Torbjørn Naimak i en kommentar til Altaposten.

Snarlig oppstart

Selv om bevilgningen på vel 34 millioner kroner til gang- og sykkelveiprosjektet langs riksveg 93 mellom Salkobekken og Øvre Alta, ikke er på budsjettet før i 2016, jobbes det nå intenst for å få på plass de siste detaljene i prosjektet for å kunne ha en snarlig utlysning av anbudet.

– Kanskje kan det lyses ut allerede nå i høst. Vi tar sikte på snarlig oppstart, klargjør regionveisjefen.

For å få på plass gang- og sykkelveien må også kurver på veien rettes ut. Totalt er prosjektet kostnadsberegnet til 34 millioner kroner. Samtidig som veiarbeidet gjøres skal Alta kommune legge vann og avløp, noe som vil utløse boligfelt og industriområde på Skillemo.

Lang kamp

Eva Paulsen har kjempet for gang- og sykkelevei i 25 år, men hun velger fortsatt å være avventende etter at budsjettet er lagt fram.

– Vi som beboere i området hadde møte med Statens vegvesen for en måneds tid siden og der kom det fram at det er funnet kvikkleire i området som kan gjøre det umulig å følge de planene man opprinnelig har lagt. Så om det kommer penger over statsbudsjettet til bygging i Salkobekken, vil jeg vente med å juble til vi ser hva som lar seg gjøre, sier Eva Paulsen.

Hun sier beboerne venter på en avklaring siden det er snakk om å flytte hele veien. Og juble over en bevilgning før hun vet hva som blir utfallet, er ikke aktuelt.

– Hele veien er et kjempeproblem og jeg blir nesten litt provosert hver gang det blir snakk om dette, for vi vet nå at de gamle planene ikke gjelder lenger, sier hun.

Finnmark vinner

Regionveisjefen mener det er  flere enn bare Alta som kan glede seg over samferdselsdelen av statsbudsjettet.

– Etter mitt syn kommer Nord-Norge godt ut, men Finnmark er en vinner, klargjør Naimak.

Neste år skal det investeres for fire milliarder kroner på riksveiene i Nord-Norge, som er det høyeste noen sinne. Tre milliarder er statlige penger, mens bompengene utgjør én milliard kroner. I Alta sitter en påtroppende ordfører som ikke har bompenger som en del av finansieringen i framtidige veiprosjekt.

– Vi hadde ingen forventninger knyttet til avlastningsveien i dette statsbudsjettet, men avlastningsveien er noe som må avklares raskt. Uten realisering låser den for mange næringsprosjekt og er viktig for Altas næringsutvikling. Så det blir en av mine første viktige oppgaver som ordfører å få avklart, sier Ronny Berg.

God spredning

Regionveisjefen viser til at E6-utbyggingen vest for Alta nå har fått nok penger bevilget til at hele strekningen kan ferdigstilles i løpet av 2017. I tillegg har landets nordligste fylke fått to helt nye prosjekter inn på neste års forslag til statsbudsjett. Nye Tana bru har fått sin første bevilgning, på 30 millioner kroner. Dagens E6-bru er fra 1948, og er smal og restriksjoner på maksimalt tillatt aksellast. Ny bru over Tanaelva er beregnet å koste 578 millioner kroner, inkludert tilgrensende vegnett og gang- og sykkelveger. Brua planlegges ferdig i 2018.

I tillegg fortsetter utbyggingen av to store riksvegprosjekter i Finnmark. Det er riksveg 94 fra Skaidi mot Hammerfest, hvor det skal investeres totalt 39 millioner kroner neste år. På E105 mellom Hesseng og Elvenes skal det brukes 150 millioner kroner neste år. Denne strekningen ventes å bli ferdig høsten 2017.