– Dette var helt nytt for meg. Jeg trodde oppfølginga av meldinger til «Gata mi» fungerte utmerket, sier hovedutvalgsleder for drift- og utbygging, Rut Olsen, som sporentreks vil sjekke hvor hunden ligger begravet.

– Det kan jeg love. At barn og unge skal kunne ferdes trygt langs veiene var et hovedargument for å bruke penger på dette, sier Olsen og legger til:

– Det skal iallefall ikke stå på penger. Vi har satt av mye penger fra parkeringsfondet til dette formålet.

Gamle anlegg

Sjef ved Alta kommunes driftsavdeling, Trond Einar Uglebakken, erkjenner at gatelysproblematikken delvis skyldes gamle anlegg.

– Dette vil bli bedre når vi får flere ledlys, noe vi allerede er i gang med, sier Uglebakken, som er enig i at et halvt års ventetid er for lenge å vente på at strekningsbrudd skal fikses, slik tilfellet har vært for Midtbakkveien og Mardalsveien.

– Hvorfor det har tatt så lang tid er et forhold mellom kommunen og entreprenøren (Elektro Nor journ.anm), sier Uglebakken.

– Hvis entreprenøren ikke makter å ta unna, bør dere ikke koble inn flere entreprenører da?

– Det tror jeg ikke behøves, mener Uglebakken, som lover å se på responstiden.

– Når det gjelder Mardalsveien, er den ikke registrert i «Gata mi» før august, men jeg kan ikke utelukke at det har blitt meldt inn tidligere.

Jordfeil i Thomasbakken

Angående Thomasbakkveien innrømmer Uglebakken at den er et stort problem for kommunen.

– Her har vi hatt en god del utfordringer med mye jordfeil. Vi har brukt mye ressurser i området, men for å rette opp i dette må vi bytte ut hele anlegget, og det er ikke noe vi har vurdert engang.

– Så dette må de bare leve med?

– Vi mener at vi gradvis gjør det bedre i området, sier Uglebakken.

– Hva tenker du om påstanden om at lysløypa i Kaisuru har mer stabile lysforhold enn veiene i kommunen?

– Det er park, idrett og miljø som tar seg av den biten. De har langt færre lys å forholde seg til enn oss. Vi har ansvaret for 5000 lyspunkter, sier Uglebakken.

– Dere prioriterer strekningsbrudd. Kan man bare glemme å få reparert punktvise lys?

– Nei, det vil jeg ikke si. Hvis det medfører dårligere trafikksikkerhet blir det prioritert.

– Når man melder fra om strekningsbrudd. Burde man ikke kunne forvente at det blir fikset i løpet av noen uker?

– Ja, og slik skal det som hovedregel være, sier Uglebakken.