I en pressemelding går det fram at Finnmark fylkeskommune innbyr til tilbud på leveranse av Flexx-transport i perioden januar 2016 til august 2016. Dette var opprinnelig inne i en anbudskonkurranse med fire års varighet, men denne anbudskonkurransen ble avlyst grunnet øy pris, samt at det kun var en tilbyder på store deler av anbudsrutene.

– Tilbudene som kom inn lå tre ganger over ordinær bussdrift i Finnmark og bestillingsruter i andre fylker, sier samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi ifølge meldingen.

Flexx-ruter er transporttilbud som gis i områder med lavt trafikkgrunnlag, og som tilpasses trafikkbehovet, skriver fylkeskommunen. Det er som oftest mindre kjøretøy som brukes, og kjøring blir kun gjennomført ved forhåndsbestillinger.

–Både Finnmark fylkeskommune og andre fylker har gode erfaringer med Flexx-transport, og vi ser at kostnaden for slik transport er vesentlig lavere enn ordinær bussdrift, forteller Holm-Varsi.

Ny konkurranse

Etter at forrige utlysningsrunde ble avlyst jobbes det nå med å sette i stand en ny anbudskonkurranse, for perioden etter 1. september 2016. I perioden mellom utgangen av dagens anbud (31. desember 2015) og 1. september til neste år må fylkeskommunen ha en midlertidig løsning på plass. Det er denne som nå lyses ut.

– For å dekke behovet for kollektivtransport på Flexx-ruter i den mellomliggende perioden, vil fylkeskommunen nå innby til tilbud på leveranse for Flexx-transport i perioden 1. januar 2016 til 31.august 2016, sier Holm-Varsi.

– Leveranse av Flexx-transport er tilpasset slik at også mindre operatører kan betjene rutene, blant annet drosjeeiere og turvognløyvehavere. Vi håper derfor at flere løyvehavere vil vise interesse og legge inn tilbud på rutene, sier Holm-Varsi ifølge pressemeldingen.