– Dette er uærlig salgsmetode, som jeg kaller svindel.

Det sier webansvarlig Knut Johnny Franck, etter at Easy Connect AS har prøvd å få ansatte i Alta kommune til å bekrefte kjøp av profileringsprodukter på opplysningstjenesten 1890.no.

Franck klagde på saken, og fikk svar fra teknisk sjef i Easy Connect, Kristoffer Rask-Olsen Raa.

– Han beklaget, og sa han ble å ta det opp i salgsgruppa. Han lovet å sende en bekreftelse på at de aldri mer skulle kontakte Alta kommune, eller noen av våre avdelinger, sier Franck.

Les svaret fra Easy Connect nederst i saken.

Rådmannen?

Det var en leder for et sykehjem i Alta som fattet mistanke. I en mail ble hun bedt om å «trykke her», og ble da ledet til en grønn knapp for å bekrefte at hun godtok avtalen. Hun skriver i mail til webansvarlig:

«Nå har jeg hatt flere henvendelser fra dette firmaet, de kaller seg Telenor opplysningen 1890. De sier de har fått oppdrag fra Bjørn Atle Hansen i Alta kommune med å ringe rundt til enheten og få bekreftet telefonnummer og kontaktopplysninger til enhetene.»

Se om knappen virker

Det står et beløp under den grønne knappen, og da sykehjemslederen sa til Easy Connects rådgiver at hun ønsket å sjekke om Alta kommune faktisk har en slik avtale, fikk hun oppfordring om å straks trykke knappen.

«Da påstår han at de har hatt veldig mye problemer med den grønne knappen, slik at jeg må trykke på den nå for å se om det fungerer som det skal,» skriver lederen til webansvarlig.

Våkne ansatte

– Rådmannen? Han har vel aldri tatt kontakt med dem. Og problemer med den grønne knappen? Nei, jeg syns denne salgsmåten er lavmål, sier Franck, som nå advarer også andre.

– Vi er avhengig av våkne ansatte, og jobber aktivt mot problemet. Men det tar mye tid, og er irriterende, sier Franck.

Alta kommune har kun gratistjenester, kan det nevnes, likevel opplever de stadig aktører som presser på dem profileringsprodukter.

Beklager hendelsen

– Har han gått videre med saken, etter redegjørelsen han fikk fra oss?

Det er teknisk sjef i Easy Connect, Kristoffer Rask-Olsen Raa som spør om dette. Han syns saken ble ryddet opp i på en måte som ikke skulle tilsi media, og ber oss snakke med administrerende direktør Ove Johan Kvamme.

Sistnevnte tar avstand fra Francks påstand om svindel, men beklager likevel det intrufne.

En av de seriøse

Det er nemlig ikke slik Easy Connect ønsker sine profilprodukter presentert og solgt, hevder Kvamme.

– For nettkataloger er det forsiktig sagt en del lurvete aktører i markedet. Vi ønsker ikke å bli assosiert med disse. Vi ønsker å være på rett side av streken, og drive en seriøs virksomhet med gode produkter.

– Men blundere skjer, sier Kvamme, som allerede har varslet samtaler opp mot salgsledelsen og den aktuelle selgeren.

Reagerte raskt

– Jeg kan bekrefte at avtalen er stoppet, og at det ikke skal gjøres henvendelser til Alta kommune eller noen av kommunens etater, uten at det foreligger en avtale om dette med kommunens ledelse, sier Kvamme.

– Nei, dette var ingen hyggelig sak, slik den er beskrevet i samtale og i henvendelse fra Alta kommune. Vi ønsker våre kunder en helt annen opplevelse, og det er grunnen til at vi straks reagerte overfor Alta kommune, sier administrerende direktør.