Her var ingen røde løpere for familiens stolthet og suksessfulle motekjendis, men til gjengjeld ble han møtt med en varme som trumfer både grillkull og varmebølgen som har skylt over Alta i juli.

– Det er fantastisk godt å komme til min barndoms tumleplass her i Saga. Pappa og mamma tok meg ofte med hit til besteforeldrene mine, og minnene strømmer på når jeg tar turen nordover. Det er gode minner, sier Simen overbevisende  til Altaposten.

Gründeren av den internasjonale suksessen Moods of Norway tar et godt tak rundt pappa Odd Erling, før han beveger seg ut på plassen for å snakke med søskenbarna. Nicolai Larsen og Simen slår opp både latter- og hjertedør når de mimrer og slår av en spøk.

Søskenbarn i hopetall

Slekta i Alta er da heller ikke av det spinkle slaget, for å si det forsiktig. Besteforeldrene Jenny og Hjalmar Johansen fikk ikke mindre enn 11 barn. 10 av dem lever i dag, og samlet sett har det blitt masse forøkelser i de neste slektsleddene.

Dermed blir gjensynsgleden mangedobbel for den jordnære og entusiastiske stryningen når han kommer nordover på besøk. Han ble døpt i Elvebakken kirke i 1976 og husker en lykkelig og bekymringsløs ferietid i Alta.

– Det var usedvanlig mange å leke med her i Saga, med Skogvannet rett i nærheten. Klart jeg husker det.

– Jeg husker onkel Kjell med brødbilen, jeg husker turen til Juhls i Kautokeino, sier Simen, som kanskje allerede da hadde blikk for smekker design.

– Det er utrolig godt å ha en stor familie her i Alta. Det er røtter og en slags grunnmur i tilværelsen. Jeg er evig takknemlig for at mamma og pappa har tatt meg mye på reise. Ikke bare til Alta, men ut i verden. Det har gjort meg til et søkende og lekent menneske.

Det er noe vi i Moods of Norway er opptatt av. Lek og humor må være med, sier Simen, som selv dro ut av redet i Stryn som 17-åring.

Bygging av varemerke

Sammen med to kompiser startet han eventyret  Moods of Norway for 11 år siden. Spiren ble sådd under studietiden på Hawaii, men etter hvert har det ballet skikkelig på seg. Suksessbedriften har vokst uhemmet, både her til lands og i storbyer i USA.

Ett av suksesskriteriene er å stå last og brast med varemerket og symbolene de valgte, det rotekte norske.

– Hva er mer norsk enn hjemmebrent og vafler, ler Simen og henviser til at de sydde inn oppskrifter i klærne.

– Og hva er mer norsk enn en traktor. Den har bidratt til å skape mye rundt om i bygdene, sier han.

Staalnacke er overbevist om at hans bakgrunn fra Alta og Finnmark har spilt en rolle for hans kreative talent og utvikling.

– Da vi valgte å kombinere mote med norske tradisjoner, tenkte vi bredt. For meg er de nordnorske stemningene viktige, som lyset og kulturen. Den kjenner jeg jo godt. Vi har samiske broderinger i klærne og har ønsket å strekke konseptet langs hele norgeskartet, sier Simen, mens han omfavner vårt langstrakte land med armene. Det gløder gutteaktig av øynene når temaet blir visjoner og planer.

Jobb og livsstil

Moods of Norway brukes ofte som eksempel, til inspirasjon for unge gründere. Myten er at vestlendingene og finnmarkingene tenker veldig forskjellig. Staalnacke tror det handler om å komme seg ut av komfortsonen, enten man er i Alta eller på Stryn.

– Det å tørre å bruke egne vinger og eget talent er viktig og kanskje avgjørende. Det er også nødvendig å se på gründerjobben som en livsstil. Det handler om hardt arbeid, som sjelden eller aldri avsluttes klokka fire om ettermiddagen, sier han.

Ideene er i seg selv viktig, men Simen tror også det handler om å fullføre ting, med innsats og integritet.

– Mange snakker om timing som en tilfeldighet, men kanskje man selv må forme og påvirke tingene som skal skje. Det vil si, få det til å skje. Så handler det naturligvis om å gjøre de tingene som bare må gjøres, som å finne de rette folkene. I Moods of Norway er vi fullstendig samkjørte. Alle må være enige, før vi går videre med en ide, sier han, og tilføyer raskt:

– Alt kjas og mas til tross, vi har verdens beste jobb. Det er vi også enige om, sier han.

– Kanskje man også må være litt blåøyd som entreprenør. Hadde jeg visst hvor mye arbeid som krevdes, hadde man kanskje aldri kommet i gang, smiler Simen.

Etablert i nord

Jobben er ikke fullført for Moods of Norway, til tross for at omsetningen kryper mot 350 millioner kroner. Skapergleden er like viktig. Jakten på nye markeder og nye produkter fortsetter.

De kryper også nordover. I Tromsø har de vært en stund, men denne sommeren åpnet de butikk i Bodø. Alta neste?

–  Vi får se hva som skjer. Akkurat nå er vi veldig godt fornøyd med jobben Basement gjør for oss i byen.

I familien er de veldig stolte av Simens suksess og talent. Gudfar Edvin Johansen er imponert av «gutten».

– Det er klart jeg er stolt. Jeg har fulgt han siden han var liten, og tok masse turer til Stryn fra Alta, sier Edvin.

Grillpartyet på tante Janes gårdsplass tar av og Simen gjør seg klar for familiær mingling. Helt uten griller…