Du og dine medhjelpere er på oppdrag i Seattle. Kompisen din er drept, og du skal løse en actionfylt krimgåte. Året er 2054 og magiske krefter har våknet i den høyteknologiske verdenen. Drager, troll og alver er del av historien sammen med ekstremt modifiserte krigere som har så mye teknologi i kroppen at de nesten kan kalles roboter.

Tilbake til røttene

Over 50 bøker, fire dataspill og et omfattende rollespill av typen du spiller med penn og papir,

ligger bak Shadowrun Returns som ble sluppet i forrige uke. Spillet prøver å gå til kjernen av det populære universet som blander høyteknologi og magi i en pakke som sjelden har fungert så godt som her.

Du starter spillet med å lage din egen karakter og har mye å velge mellom. Skal du være et vanlig menneske? Kanskje en magiker eller sjaman som skyr teknologi og henter kraft fra åndeverdenen? Hvis du vil kan du gå i helt motsatt retning og bli en Matrix-lignende alv som dukker inn i dataverdenen og påvirker virkeligheten fra et nanoperspektiv.

Egne eventyr

Gjennom old skool 2D-grafikk med pålagte 3D-effekter kommer retrofølelsen raskt når du beveger deg gjennom kart og starter kamper som minner mye om det du ville forvente fra X-Com-serien. Du tar dekning bak passende hindringer, gjør dine trekk og så er det motstanderens tur.

Det funker bra, men det er historien bak og de gode replikkene som virkelig gjør at Shadowrun Returns er verdt å spille. Når du er ferdig med eventyret som følger med spillet, laster du ned nye brukerlagde kampanjer. Eller kanskje du lager dine? Spillet åpner for dette og lar deg slippe kreativiteten fri før du deler resultatet med resten av verden. Uansett: Dette er et spill du ikke blir lei av med det første.