Torgeir Ekeland er utnevnt som Aronnesrockens nye festivalsjef. Det er en jobb han med glede tar fatt på og som han kjenner både inn og ut.

Oppfordret av samboeren

– Jeg har jobbet med festivalen helt siden 2006 og har i løpet av disse årene vært festivalsjef i seks år, så dette er derfor en jobb jeg kjenner godt. Det er dermed ikke sagt at dette er en lett jobb. Det er mye arbeid. Men, det er moro og da min samboer foreslo at jeg burde bli sjef igjen, tenkte jeg, hvorfor ikke. Jeg nevnte for styret at jeg kunne tenke meg rollen igjen, og de ville heldigvis også at jeg tok på meg oppgaven, sier Ekeland.

– Årets festival var knakende god og blir betegnet som tidenes beste. Trenger egentlig festivalen en sjef?

– De som satt i styret og Rune Suhr Berg som er styrets leder, gjorde en formidabel jobb i år og jeg mener også at årets festival var den beste noensinne - og det uten en øverste sjef. Men, det var mye arbeid på blant annet Berg som fikk mye å gjøre, og derfor ville både han og styret ha på plass en festivalsjef som kan styre skuta mot neste år. Det blir dog selvsagt hardt å kunne toppe årets festivitas og jeg håper den blir like god - om ikke bedre, så det skal vi klare sammen, håper Ekeland.

– Litt for mange «hatter»

Rune Suhr Berg er glad for at Ekeland tar over sjefsroret.

– Jeg hadde så mange «hatter» og roller i år at det ble altfor mye arbeid og det var en sabla slit. Derfor er ikke minst jeg glad for at Ekeland vil styre skuta fremover mot nye høyder selvsagt.  Det står også i vedtektene vår at festivalen skal ha en festivalsjef, sier en lettet Berg.

Godt i gang

Ekeland er faktisk allerede godt i gang med å booke artister til høsten happening i 2017.

– Jeg har per nå, fikset seks gode band og artister, men er ikke helt klar til å røpe hvem dette er, sier Ekeland som håper de treffer like godt med artister som de gjorde i høst.

– I år klaffet det utrolig godt med eksempelvis Sondre Justad og Julie Bergan, og det er ikke gitt at vi får det til å klaffe like godt i 2017. Men, det er det som er så spennende med denne jobben. Det å booke riktige artister som både er «up and coming» og innenfor vår lille budsjettramme er ikke lett, så mye av jobben går ikke bare ut på å lytte på musikk, men å snakke med agenter og plateselskap om hvilke artister de vil satse på og hvilke planer de har fremover. Dessuten er det heller ikke gitt at artister eller band som vi vil ha, vil komme til oss. Det er nemlig flere store festivaler som går av stabelen samtidig som vi har vår festival, og det må i så måte, også passe for artistene at de kan og vil komme til oss, sier Ekeland.

Begynner med blanke ark

– Dere hadde en bunnskrapt kasse i fjor, hvordan gikk det med årets festival?

– Det er sant. Vi begynte helt fra scratch i fjor og den er fremdeles i null, men vi gikk ikke i minus i år  og vi venter faktisk på noen støttemidler som skal tikke inn på konto inne kort tid. Vi har også skrevet noen sponsoravtaler som går over flere år, så vi har litt å rutte med nå i starten. Men vi er ikke stinn av gryn, så vi må bruke vårt lille budsjett godt, sier Ekeland som ikke får ei krone i lønn for jobben.

– Dette er en jobb som er på ren dugnad og alle de som også sitter i styret jobber 100 prosent frivillig, slik det alltid har vært.  Fordelen nå er at jeg har en ny stilling hos Norges Arktiske Studentsamskipnad med mer «normal»  arbeidstid, og det betyr at jeg kan jobbe med festivalen hjemmefra på kveldstid, uten å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke er på jobb.