KORTREIST: Alfa Omega bruker «kortreist mat» i markedsføringen.

– En i reisefølget bestilte pizza fra barnemenyen, men når maten kom på bordet skvatt alle som satt der. Pizza med salat til 89 kroner var en liten Grandiosa. En velsmakende og kortreist meny reklamerer restauranten med, men Grandiosa er ikke mye kortreist, sier Trygve til Altaposten.

– Jeg har i ettertid funnet ut at dette er noe som har eksistert i flere år, og det forundrer meg at ingen har reagert tidligere. Jeg synes absolutt at man kan forvente mer av en restaurant, spesielt når de på hjemmesiden sin reklamerer med velsmakende og kortreist mat, avslutter han.

– Opplyser muntlig

Daglig leder ved Alfa Omega, Kristin Abrahamsen, sier man ikke skriver i menyen at det dreier seg om Grandiosa, men at man opplyser om dette muntlig.

– Dette opplyser vi om ved spørsmål, understreker Abrahamsen, som også fastholder at man ikke hevder at all mat er kortreist.

– Vi reklamerer ikke med at vi bare har kortreist mat. Det står ikke noen steder, men det står at vi har «lokal forankring», sier Abrahamsen, som mener Grandiosa er mer lokalt enn italiensk pizza.

Selges ikke til voksne

Abrahamsen sier Alfa Omega tidligere har hatt hjemmelaget pizza, men byttet dette ut.

– Det viste seg at barna liker Grandiosa best, og dette selges kun til de under 16 år. Vi selger ikke dette til voksne. Tanken er at foreldrene skal få kjøpe noe barn har lyst på til dem når de er ute og spiser hos oss. Dette er ikke noe nytt, vi har hatt det i ti år, sier Abrahamsen.

Hun sier at dersom det er slik at de får tilbakemeldinger på at det er flere som er misfornøyd med dette, så lager man gjerne en lokal hjemmelaget pizza til barna også.

– Men dette er første gang på ti år at vi hører noe negativt, sier Abrahamsen.

Oppdatert 19.01.2023; fjernet etternavn på kilde.