Mange har vært skeptisk, ikke minst i nord på grunn av klimatiske forhold. I bransjen mykes stemningen opp.

De siste 16 årene har Alta Motor og kundene møtt lidenskapen til Tom Erik Nilsen. Nå har selgeren selv blitt overbevist til å bytte ut bensin med strøm.

– Har du El-bil har du det enkelt. Fri parkering, gratis ferge, ingen bompenger. Årsavgiften ligger på 400 kroner, kontra 3.000 kroner på en vanlig bil. Pumpeprisen i dag ligger på 15-16 kroner. Omregnet fra kilowatt i timen som det tar å lade bilen kommer utgiftene på El-bilen på ca 1,50 per mil, forklarer Nilsen entusiastisk.

– Miljøet må telle

Velbehag bak rattet og kjøreglede trekker han frem som to viktige faktorer. Dog er det penger å spare som virker å ha størst betydning hos de betalende.

– Ærlig sier jeg at de aller fleste tenker besparelser kontra miljøet, dessverre. Men kjøregleden er stor og el-biler henger ikke etter med tanke på komfort. Det folk som kjøper må tenke på er bilens kapasitet. Fulladet kan den kjøre opptil 190 kilometer før den må lades på nytt, sier Nilsen.

Per i dag har Alta to hurtigladestasjoner, en utenfor Rica Hotell og en på torget. Bilen kan også lades på et vanlig strømuttak med 16 ampers krets i eget hus.

Ny kundemasse

Tom Erik legger ikke skjul på at miljøspørsmål har innhentet bransjen.

– Jeg har jobbet i firmaet siden 1998. Før jobbet jeg på verkstedet og i delelageret, men de siste tre årene har jeg vært selger, forklarer han. Dermed møter han nytt fokus fra forbrukerne. En ordinær jobbdag for Nilsen består hovedsaklig av å bistå interesserte og kjøpelystige personer med sin ekspertise. Noe han trives godt med.

– Det er et spennende yrke. Man treffer mye forskjellige folk og får ha dialog rett ut mot kundene. For en som er bilinteressert er det mange nye produkter å følge med på. Volkswagen er volummerket, og i tillegg selger vi Skoda og Audi. Totalt selger vi rett i underkant av 500 biler i året, fastslår selgeren.

Alta Motors nye konsept og satsning retter seg mot miljøvennlige produkter. For kort tid siden mottok kjeden sin første elektriske Golf – en hvit 2015-modell.

– Fra før har vi hatt E-Up, men det er utrolig mange som har ventet på at E-Golfen skal komme. Den siste tiden har interessen for el-biler eksplodert, sier han.

Populær for bykjøring

Daglig leder hos Alta Motor, Rolf Gunnar Pedersen, beskriver de nye El-bilene som perfekte i bykjøring. Og Alta er i høyeste grad blitt en by kommunikasjonsmessig.

– Det er en optimal nummer en bil, fordi vi ferdes stort sett i byområdene. Hos oss ser vi at konseptet har blitt tatt godt i mot. Vi selger til familier, par og yngre stort sett. De eldre holder litt tilbake, så der må vi gjøre en jobb fremover, sier han.

Da Altaposten var innom forleden dag hadde nok en kjøper satt signaturen på papir. Kjell-Vidar Solås så ut til å være tilfreds med nyervervelsen.

– Det var ikke et planlagt kjøp. Jeg kjørte 1,5 kilometer med bilen og da bestemte jeg meg – det blir el-bil. Bekvemmeligheten med å slippe å betale bomavgift er en ting. Bilen er et miljøaspekt, den er relativt billig og komforten er upåklagelig. Du hører kun dekkene når du kjører. Rett og slett en herlig bil, sier den fornøyde kunden.

Foreløpig har Alta Motor usikker levereningstid på El-Golfen.

– Per i dag er det bra tilgang, bare de siste dagene har vi solgt 4-5 biler. Så det er ingen tvil om at kundene gleder seg til å ta i bruk sine nye biler, avslutter Tom Erik Nilsen.