Klima- og miljødepartementet foreslår i Stortingsproposisjon 35 i «Endringer i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag», at det inntas en ny bestemmelse i motorferdselloven, som gir hjemmel for å gi kommunene myndighet for å fastsette scooterløyper. Forslaget gjelder fornøyelseskjøring.

- Kjøpt fjonge rapporter

Dette gleder leder i Snøscooterklubbens fellesråd, Erik Kirkvold.

- Det er bra at regjeringen ikke bøyer av for løgnene til friluftslivsorganisasjonene. Noe annet ville overrasket oss, sier Kirkvold i en pressemelding.

- Alvorlig

Den norske turistforening skriver på sin side i en pressemelding at det er alvorlig at regjeringen har valgt ikke å lytte til de faglige motforestillingene mot å etablere løyper for fornøyelseskjøring med snøscooter.

- De ignorerer samtidig det store flertallet av den norske befolkningen som vil ta vare på muligheten til naturopplevelser uten motorstøy, sier DNTs styreleder Berit Kjøll.

- Kjøpt fjonge rapporter

Kirkvold mener pengesterke organisasjoner som Den norske turistforening og Norsk Friluftsliv har kjøpt seg "fjonge" rapporter og spørreundersøkelser, hvor det hevdes hvor ille det går om regjeringens lovforslag skulle bli en realitet.

- Men vi tror folk for lengst har gjennomskuet skremselspropagandaen som harmonerer dårlig med virkeligheten. Det er snart bare en håndfull mennesker i Oslo Vest, med ekstremt snevert syn på friluftslivsbegrepet, som tror på løgner som «frislipp» og «siste vinter med stillhet i fjellet», hevder scooterklubblederen.

- Verdivalg

Kjøll i turistforeninga mener regjeringa burde lagt frem mer kunnskap før forslaget ble sendt til Stortinget.

- Nå hviler det et tungt ansvar på Stortinget som skal behandle saken. De må sette på bremsene og sørge for at saken blir forsvarlig utredet før det tas en beslutning, og at innspillene fra fagmiljøene og alle de som bruker norsk natur blir bedre ivaretatt, sier hun og viser til en fersk forskningsrapport Vista Analyse har utarbeidet på oppdrag fra DNT, som anslår at Regjeringens lovforslag kan nær doble scootertrafikken i løpet av åtte år.

- Dette er et verdivalg som vil få konsekvenser for bruken av den norske naturen i mange generasjoner framover. Vi vil advare sterkt mot å ta en avgjørelse som går på tvers av folkeviljen og alle faglige råd, sier Kjøll.

-Tryggere på fjellet

Erik Kirkvold mener det nye lovforslaget vil gjøre det tryggere på fjellet og få ulykkesstatistikken ned, ved at løypene blir tryggere og kanalisert.  Om det får gjennomslag, vil forslaget også øke bolysta, gi økt næringsgrunnlag for lokale bedrifter og bidra til arbeidsplasser i distriktene, mener scooterentusiasten, som synes natur- og miljøverne burde omfavne lovforslaget.