Stortngsreprsentant Kåre Simensen fra Alta stiller seg skulder ved skulder med Hammerfest-ordfører Alf E. Jakbosen i kravet om at 420 kV-linja må bygges helt fram til Hammerfest.

– Det må bli et samlet krav fra hele Finnmark om at Statnett må bygge linja helt fram til Hammerfest i denne omgang. Alf E. forklarer veldig godt hvorfor det er viktig at hele perosjektet blir tatt nå. Det er ikke bare viktig for Haammerfest, men for hele Finnmark at linja føres fram til Hammerfest. Vi bør også snarest komme i gang med å få linja til Varanger og Øst-Finnmark, sier Simensen.

Bremse

Hammerfest-ordføreren og nestlederen i Finnmark Ap sa til Altaposten  at han fryktet at hele linja kunne bli utsatt på ubestemt tid, og at det på den bakgrunn var et gledelig vedtak som ble gjort av styret i Statnett siste fredag. Likevel, og til tross for investeirnger som kan bli opp mot seks milliarder kroner, vil Jakobsen kjempe for å få full utbygging nå.

Prosjektet er barbert med én til to milliarder kroner, noe som har gjort at den foreløpige endestasjonen og et viktig knutepunkt for linja, Skaidi-sentralen, kun blir utbygd trinnvis. I mange år vil stasjonen framstå i redusert utgave. Mest ille smaker det for finnmarkspolitikeren at linja ikke bygges fram til Hammerfest når Statnett først er i gang.

– Med myndighetenes krav om elektrifisering av sokkelen vil dette kunne utsette kommende etableringer innen gass- og oljesektoren i vårt område med mange år. Vi vet at det går rimelig kjapt etter at myndigheter og selskaper har besluttet investeringer innen petroleumssektoren til full utbygging. Her vil manglende infrastruktur og linje kunne bremse en kommende utvikling, klargjorde Jakbosen overfor Altaposten.

Hadde rett

I oppslaget i Altaposten tidligere i dag hevdet han også at Statnett har endret holdning til hvems som skal betale for linja til Hammerfest.

– Det er ikke sånn at linja Skaidi-Hammerfest har vært tenkt som et rent industriprosjekt. Statnett har fra starten sagt at de ønsket å bygge helt fram, og først den senere tid er det kommet inn at de ikke vil ta økonomisk ansvar for linja. Her forventer jeg en offentlig debatt, for denne delen av infrastrukturen har betydning for forsyningssikkerheten både for næringsliv og innbyggere i området, var Jakobsens påstand

Først avviste kommunikasjonssjef Berit Erdal at Statnett har endret syn på linjestrekket Skaidi-Hammerfest.

– Meg bekjent har dette vært ansett som en industriradial utenfor stamnettet hele tiden, og Statnett har forutsatt at den betales av de store brukerne når de etablerer seg, klargjoder hun, men lovet å sjekke dette opp.

Like etter at den første saken var på trykk tok Erdal kontakt for å gi mer presis informasjon.

– Det stemmer som Alf sier, da Snøhvit tog 2 var aktuelt og skulle være oppe med forbruk på 2-300 MW allerede fra 2017, så var man ikke like klar på kostnadsdelingen fra start. Før man mottok konsesjon på ny 420 kV frem til Hammerfest fra NVE var det derimot klargjort at dette var en industriradial som måtte utløses og betales av industrien. Statoil, som den gang var aktør med planer om etablering, var med på denne konklusjonen, forklarer kommunikasjonssjefen i Statnett.