Annonse fra Avinor Alta lufthavn
Gå til

Nå blir det enklere å parkere ved Alta Lufthavn

Alta Lufthavn innfører nytt betalingssystem for parkering som gjør det enda enklere for bilistene. Nå kan du enkelt betale via en applikasjon på telefonen.

Alta Lufthavn innfører et topp moderne skiltgjenkjenningssystem som gjør det smidigere å parkere når du skal ut på reise eller hente noen på flyplassen. Bommen inn til P-plassen forsvinner. Det samme gjør risikoen for å få bot. Det nye systemet leser nemlig automatisk ditt bilskilt og du får flere alternativer for betaling:

1. Betaling med applikasjonen «Mobilparkering».

2. Betaling med kort eller kontanter i betalingsautomat inne eller ute.

3. Betaling via tilsendt faktura (dersom du ikke bruker alternativ 1 eller 2).

Blir borte: Bommen på parkeringsplassen blir fjernetFoto: Bjørn Ole Kjelsberg


- Vi anbefaler våre gjester å benytte seg av appen. Det er utvilsomt det mest smidige, sier lufthavnsjef Charles Kristiansen.

Bruk appen, det er det mest smidige, sier lufthavnsjef Charles KristiansenFoto: Bjørn Ole Kjelsberg


Han understreker at det fortsatt vil være gratis å sette av eller plukke opp passasjerer, som tidligere.
- Det vil være 10 minutter fri parkering. Det holder for de fleste som kun skal levere eller hente passasjerer, sier han.

Dette er automatisk skiltgjenkjenning:
ANPR er en forkortelse for automatisk skiltgjenkjenning (Automatic Number Plate Recognition). På parkeringsområder med ANPR leses kjøretøyets registreringsnummer ved inn- og utkjøring. Slik starter parkeringstiden automatisk når du kommer, og avsluttes når du drar.

Lester skiltet: Registreingsnummeret på bilen leses ved inn- og utkjøring.Foto: Bjørn Ole Kjelsberg

Når du kommer:
Du trenger ikke trekke parkeringsbillett og legge den i ruten. Når du ankommer parkeringsområdet, er det bare å finne en ledig plass. Deretter kan du trygt forlate området og gjøre det du egentlig skal, uansett hvor lenge du har tenkt til å være borte. Du vil ikke kunne få parkeringsbot på grunn av manglende betaling.

Når du drar:
Når du kommer tilbake til bilen kan du gå til parkeringsautomaten og betale. Da taster du inn registreringsnummeret på bilen din og nøyaktig parkeringstid vises. Du kan også bare reise fra stedet å betale. Etterbetaling er mulig, eller du kan også vente til du mottar faktura fra i posten (litt som i bomringen). Du vil ikke kunne få parkeringsbot på grunn av manglende betaling.

Hvis du har appen «Mobilparkering»:
Dersom du har lastet ned vår gratis app (i Google Play eller App Store) og registrert registreringsnummeret til kjøretøy du bruker der, trenger du ikke å gå til automaten i det hele tatt. nøyaktig beløp vil bli automatisk trukket. Du legger inn et betalingskort i appen. Du kan lese mer om appen her.

Anbefaler app: Last ned appen, så trenger du ikke engang å gå til parkeringsautomaten, sier Jens Martin Nerdal.Foto: Bjørn Ole Kjelsberg

Klikk her for å se film som viser kundereisen i et parkeringsanlegg med ANPR. Reisen vil være den samme enten anlegget er i et P-hus, en flyplass eller på et åpent område. Du vil se hvordan appen fungerer, hvordan betaling på automat gjøres og hvordan etterbetaling skjer.

Lufthavnsjefen forteller at det nye systemet fører med seg flere fordeler i forhold til tidligere system.

- Som allerede nevnt blir betalingen enklere når man kan sitte i bilen og bruke en app. I tillegg fjerner vi bommen inn til P-området. Nå er det også blitt mulig å kjøre inn til fra terminalsiden. Det er viktig å understreke at det fortsatt er gratis å sette av og hente folk. Og det blir heller ikke utstedt bøter til våre gjester, sier han.

Godt skiltet
Det vil bli godt skiltet og den første tiden vil Avinor ha egne folk i området som veileder besøkende. Avinor har inngått avtale med Europark om drift av parkeringsanlegget.

- Vi håper våre gjester har forståelse for at vi gjør denne endringen og ser de positive sidene med omleggingen. Tidligere så vi blant annet at mange vegret seg for å kjøre gjennom bomsystemet. Det slipper man nå.

- Alta er ikke først ute med dette. Systemet har vært i drift flere steder i landet, med stor suksess og gode tilbakemeldinger fra brukerne. Det håper vi vil skje i Alta også, sier han.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.