Annonse fra Henry Hammari AS
Gå til

Hybrid-lykke

Hver fjerde personbil som ble solgt ny i Norge i 2016 hadde hybriddrift. Også hos Henry Hammari AS har bilkundene for alvor fått opp øynene for den smarte kombinerte motorløsningen. Børge Kjellmo er en av dem.

- Jeg har ikke finregnet på det, men tror vi sparer ca en tusenlapp hver måned i drivstoffutgifter, sammenliknet med tidligere biler vi har hatt. I vinter gikk det halvannen måned mellom to tankinger, og nå i mai tanket vi ikke opp i det hele tatt. Det synes jeg er bra, ikke minst når vi vet at
bensintanken bare er på 40 liter, sier Børge Kjellmo – en av mange lykkelige eiere av Mitsubishi Outlander PHEV.

Det skyller en hybrid-bølge over landet, og den har definitivt også truffet Finnmark. Mitsubishi-forhandler Henry Hammari AS solgte hele 24 Mitsubishi Outlander PHEV i fjor. Outlander PHEV ble Norges nest mest solgte modell i 2016.

Børge Kjellmo kjører sin Mitsubishi Outlander PHEV eladbar hybrid fra Gakori til arbeid i sentrum hver dag på eldrift, og sparer dermed mange tusen kroner hvert år.


På landsbasis i 2016 hadde personbilene med hybriddrift 24,5 prosent markedsandel. I 2015 var markedsandelen 12,4 prosent. En formidabel økning, med andre ord.

- Det handler om flere ting der økonomi og miljø er nøkkelordene. Med over 30 kilometer elektrisk rekkevidde sparer mange veldig mye penger. I tillegg er det mange som ønsker å gi sitt bidrag til miljøkampen, sier salgssjef Per Gunnar Simonsen ved Henry Hammari AS.

Et godt kjøp er det definitivt mulig å gjøre i disse dager når Simonsen byr på jubileumskampanje på Outlander hybrid. Mitsubishi feirer nemlig 100 år som bilprodusent i 2017!

Mye komfort
Etter halvannet år som eier av Mitsubishi Outlander PHEV ladbar hybrid kan altaværing Børge Kjellmo konstatere at bilkjøpet er svært vellykket. Nå kunne han ikke tenke seg et alternativ til den smarte hybriden.

- For det første er det en veldig bra bil å kjøre. Den har god plass og mye komfort å tilby når du knekker koden, sier han. Og koden knakk han denne vinteren.

- Jeg kjører kun elektrisk til og fra arbeid. Kona settes av i sentrum og jeg kjører videre til Alta VGS hvor jeg arbeider. Strømmen holder begge veier. Men man må tenke helt annerledes når man kjøre elektrisk. Den gode forvarmeren på Outlanderen er gull verdt. Den gjør at man enkelt kjører elektrisk også når det er kaldt. I tillegg gjelder det å bruke de midlene som bilene er utstyrt med; frontrutetiner, rattvarmer og setevarmer. Da trenger man ikke pøse på med varmeanlegget, og oppnår dermed fin elektrisk rekkevidde, forteller Kjellmo.

- Det tok litt tid før vi knekte koden, men når vi først fant ut av det, så fungerer det utmerket!
Børge Kjellmo kjører en del lengre turer også, og på langturene er det bensinkraft som gjelder. Men også på noen turer ut fra byen har han prøvd seg på ren el-drift.

- Det går jo litt sport i dette og det er moro å se hvor langt man kan tyne el-kapasiteten. Jeg har kjørt elektrisk til Talvik, hvor jeg ladet litt og kjørte på el også hjem igjen, forteller han.

 

Dette er hybridbil:
En hybridbil er en bil som bruker både tradisjonell forbrenningsmotor (med diesel eller bensin) og elektrisk motor som kraftkilde.

Hybridbilene kan bruke begge motorene samtidig, for å oppnå mye krefter og gjerne drift på alle fire hjulene, eller de bruker bare en av motorene av gangen.

Noen hybrider lader den elektriske motoren under kjøring med forbrenningsmotoren, mens andre kan lades når de står parkert.

Mitsubishi Outlander PHEV kan lade elmotoren når den står parkert – noe som er en stor fordel for lommeboka.

Dette er fordelene med Mitsubishi Outlander PHEV ladbar hybrid:
- Med kapasitet til å kjøre mellom 30 og 40 kilometer på batterikapasiteten, sparer de aller fleste store drivstoffutgifter.

  • - Når man ikke kjører kan man lade opp batteriet på to måter; normallading og hurtiglading.
  • - Bensinmotoren gir deg muligheten til lang rekkevidde når det er behovet.
  • - Total teoretisk rekkevidde: 880 km.
  • - Vinterstid varmer bensinmotoren opp bilen, mens du kan kjøre de første milene på strøm.
  • - I sum bruker du lite drivstoff, oppnår lave utslipp og kjører svært miljøvennlig.

 1,5 tonn tilhengervekt (ren elbil kan ikke trekke tilhenger).

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.