Annonse fra DGTL - alt om digital markedsføring
Gå til

Slik får du mer for pengene på Facebook

Annonseekspert Elisabeth Vikanes fra Fanbooster kommer til DGTL for å lære bort hemmeligheten bak en god Facebook-annonse.

Trykker du «frem innlegg» når du skal annonsere på Facebook? Nesten alle bedrifter og organisasjoner har en egen Facebook-side.

De siste årene er den såkalte organiske - det vil si den ubetalte - spredningen av innhold fra Facebook-sider strøypet. Det betyr at det kan være vanskelig å komme inn i nyhetsstrømmen til den enkelte Facebook-bruker, det er langt fra sikkert at du treffer selv de som følger siden din. 


9. januar arrangeres Nord-Norges største digitalkonferanse DGTL på hotel The Edge i Tromsø.

DGTL byr på en kombinasjon av Norges dyktigste foredragsholdere, samtidig som deltakerne kan velge mellom en rekke workshops hvor man kan få med seg praktiske og konkrete tips og verktøy.

Elisabeth Vikanes fra Fanbooster skal holde et seminar om hvordan du kan teste og måle for å få mer ut av Facebook-annonsene dine.

- Jeg tar med meg noen caser og noen kundeerfaringer som viser eksempler på hvilke resultater man kan oppnå ved å splitteste annonser. Jeg skal blant annet vise hvilke tall som det kan være lurt å fokusere på, sier Vikanes.

Vil du lære mer om digital markedsføring? Les mer om programmet på DGTL her.

Lærer bort splittesting

Elisabeth Vikanes opplever at bedrifter stadig blir flinkere til å annonsere, men at mange ikke vet hvordan de kan vite at annonsen fungerer og gir de ønskede resultatene.

Ad Specialist Elisabeth Vikanes i Fanbooster holder seminar under DGTL om måling og testing av annonser på Facebook. Foto: Annika M Engen

Ad Specialist Elisabeth Vikanes i Fanbooster holder seminar under DGTL om måling og testing av annonser på Facebook. Foto: Annika M Engen

- Det er vanskelig å gi et endelig svar på det spørsmålet, men jeg skal i alle fall fortelle hva jeg pleier å se etter, hva som skiller et godt og et dårlig resultat og hva det er som vekter negativ feedback. Om en annonse fungerer godt eller dårlig, kommer jo også an på målet. Ut fra målet med annonsen kan man måle hva som fungerer og ikke, sier Vikanes.

Hun mener splittesting er løsningen for å finne ut om en annonse fungerer eller ikke.

- Målet med en annonse er jo ulikt om man er eiendomsmegler og skal selge en bolig eller om man ønsker å bygge merkevare for sin bedrift. Man må finne ut hva er verdien av et klikk, en visnng eller en like for sin bedrift, sier Vikanes.

- Er det vanskelig å splitteste?

 - Nei, det finnes enkle teknikker man kan bruke. Man kan for eksempel sette opp lignende annonser, det være seg tre forskjellige bilder eller litt forskjellig tekst. Splittesting er definitivt den beste måten å lære på om hvilken annonse som er best, sier Vikanes som jobber som ad specialist i Fanbooster.

Fanbooster er Norges ledende byrå innen markedsføring på Facebook og sosiale medier.

Les også: Morten Tidemann trenger mer kunnskap om digital markedsføring

- Men hva er hemmeligheten bak en god Facebook-annonse?

- Det er vanskelig å si, men en god annonse inneholder gode bilde, korte, kontrete tekster og en tydelig call to action for hva du ønsker leseren skal gjøre. I tillegg må du velge riktig målgruppe, sier Vikanes. 

Finn målgruppen din

Hun mener det største problemet for mange annonsører er at de setter en alt for bred målgruppe. Dermed opplever mange at de får irrelevante annonser opp i nyhetsstrømmen.

- Det er her splittesting er genialt. Hvis man tror at alle mellom 25 og 45 år er interessert, så kan man splitte opp bolkene og så får man svaret. Har man egentlig et eldre eller yngre publikum enn man selv hadde tenkt. 

Synes du dette høres interessant ut? Klikk her for å melde deg på DGTL.

Mandag 9. januar 2017 arrangeres Nord-Norges største konferanse om digital markedsføring, DGTL. Camilla Solheim, Marius Karlsen, Liv Brandvoll, Are Bessesen og Natalie Robertsen gleder seg til å samle alle som er interessert i digital markedsføring og kommunikasjon i Tromsø.

Mandag 9. januar 2017 arrangeres Nord-Norges største konferanse om digital markedsføring, DGTL. Camilla Solheim, Marius Karlsen, Liv Brandvoll, Are Bessesen og Natalie Robertsen gleder seg til å samle alle som er interessert i digital markedsføring og kommunikasjon i Tromsø.

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av annonseavdelingen.

Avisen er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på vårt nettsted er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.